Барселона - колиска архітектурного генія Антоніо Гауді

На неповторний архітектурний вигляд столиці Каталонії зробила магічний вплив творчість великого майстра Гауді. Архітектор Антоніо Гауді і Корнет (Antoni Gaudi i Cornet) народився 25 червня 1852 в місті Реус каталонської провінції Таррагона. Батьки його були казаняри, і юний геній часто допомагав батькові і дідові, захоплюючись віртуозною роботою їх рук при виготовленні виробів з міді. Закоханого в природу Антоніо з дитинства приваблювали досконалість форм, гра кольорів і ліній. Любов до всього натурального знайшла вихід у творчості Гауді - улюбленими матеріалами майстра стали камінь, кераміка, дерево і коване залізо.

Всього в архітектурній спадщині Гауді 18 споруд, більшість з них знаходиться в Барселоні, визначаючи весь вигляд міста. Він був закоханий в це місто, говорив по-каталански і в культурі свого народу черпав невичерпне натхнення для творчості. Серед найвідоміших робіт Антоніо Гауді в Барселоні - будинок Вісенс, школа Терезіанок, будинок Бельесгуард, палац Гуель, будинок Бальо, будинок Міла (La Pedrera), парк Гуель і, звичайно, храм Святого Сімейства.

Гауді і Барселона - портал Порадник

Таємничий символ міста - храм Святого Сімейства

Храм Саграда Фамілія - це «фірмовий знак» Барселони, загальновизнаний символ міста. Його величні вежі виробляють воістину незабутнє враження, сама будівля повна таємниць і закодованих послань Гауді. Але, мабуть, головна загадка цього шедевра, який був задуманий як храм спокутування гріхів, - в його незавершеності.

Будівля проектувалася в готичному стилі, сліди його простежуються в крипті і апсиді, проте потім геній в імпровізації поміняв ідею, експериментуючи зі стилями і створюючи свій унікальний архітектурний почерк. При створенні храму Гауді майже не використовував креслення, він власноруч робив ескізи, і тому на роботу йшло дуже багато часу. Над храмом Саграда Фамілія архітектор працював сорок три роки, так і не завершивши будівництво. У 1926 році він загинув, потрапивши під трамвай на перехресті вулиць Гран Віа і Байлен.

У 1936 році майстерні Гауді були спалені, і тільки через 20 років роботи з будівництва храму поновилися, вже по дрібним шматочках фотографій і начерків і, звичайно ж, без тієї чарівної імпровізації, що була властива тільки Гауді. Будівництво собору триває досі, неухильно долаючи фінансові та інші труднощі. Храм Святого Сімейства, що розташовується в самому центрі міста на вулиці Майорка, 401, щороку приваблює тисячі туристів, які, милуючись величчю проекту Гауді, намагаються розгадати його таємницю.

Будинок Бальо (Casa Batllo) в Барселоні

Будинок Бальо ( «Батло», «Батло») - один з численних шедеврів Антоніо Гауді, елегантний зразок стилю модерн, так поширеного в Каталонії на початку XX століття. Будинок Бальо був побудований в 1904-1906 роках на Пасео де Граса, 43. Гауді реконструював будинок, застосувавши свій фірмовий стиль: багатобарвна і блискуча мозаїка, криві лінії, виразність форм, химерні балкончики, фантастичний дах з черепиці у вигляді риб'ячої луски.

Будинок Бальо - портал Порадник

Місцева назва будинку - Casa dels ossos ( «Будинок кісток»). У ньому дійсно впізнаються образи кісток і внутрішніх органів якогось гігантської загадкової тварини. Дах будинку покритий арками, що створює асоціації зі спиною дракона. За загальноприйнятою думкою округла деталь ліворуч від центру, що закінчується башточкою з хрестом, являє собою меч Георгія Побідоносця (Святий Георгій - покровитель Каталонії), встромлений в спину дракона.

Будинок Міла (Casa Mila, La Pedrera)

Будинок Міла в Барселоні - один з кращих прикладів архітектурної концепції Антоніо Гауді. Комусь його фасад нагадує набігаючі хвилі, а комусь - кам'яну гору з печерами. Барселонці жартівливо так і називають його: «La Pedrera» ( «Каменоломня»).

Будинок Міла - портал Порадник

Гауді, працюючи над будівництвом цього будинку на розі жвавого проспекту Пасео де Граса і вулиці Провенза, як зазвичай, черпав натхнення у природи. Концепція модерну тут - це щось живе, плинне, що рухається, можна розрізнити печери, море, підводний світ. Вид з даху на Барселону так само дивний, відсутні захисні перила, а сади і загадкові фігури ніби нависають над прірвою.

У 1984 році будинок Міла був оголошений ЮНЕСКО Всесвітньою спадщиною, і сьогодні на останньому поверсі розміщується музей, присвячений Антоніо Гауді, інші поверхи віддані під елітне житло.

Парк Гуель (Parc Guell)

Інший знаменитий проект Гауді - парк Гуель, розташований за площею Лессепс, на вулиці Олот. Парк Будувався з 1900 по 1914 рік, але, на жаль, як і храм Саграда Фамілія, не був закінчений.

Парк - спільний проект Гауді і підприємця Гуеля - був ідеєю цілком багатообіцяючою: на схилі одного з пагорбів барселонській рівнини планувалося звести зелене містечко для відпочинку багатих городян. Однак грянула економічна криза, і будівництво довелося заморозити. Гауді зумів лише частково втілити свої мрії в життя - була побудована одна стіна передбачуваного парку.

Парк Гуель - портал Порадник

Біля входу в парк вас зустрічають два затишних «пряникових» будиночка, зроблених за прикладом фортечних башт, розділених ефектними залізними воротами (в одному з цих будиночків згодом оселився сам Гауді). Вгору ведуть сходи, прикрашена скульптурами фантасмагоричних звірів, покритих мозаїкою, серед них - характерна ящірка Гауді, символ удачі і благополуччя, зустрічається майже в кожному творі майстра. Сходи ведуть до просторого «Залу ста колон», родзинка якого в тому, що дах одночасно є балконом у звивистій форми, а карниз колонади - спинка безперервної лави, що оточує всю верхню площу. Звідси відкривається один з найкращих видів на місто.

Парк Гуель вважається однією з робіт Гауді, де в найбільшій мірі проявилася його уява. У будиночку, де жив архітектор в 1906-1926 роках, зараз відкритий музей його імені.

Будинок Вісенс (Casa Vicens)

Одна з перших робіт Антоніо Гауді - будинок Вісенс, який знаходиться на вулиці Каролінас 18-24. У 1878 році молодий підприємець Мануель Вісенс замовив будівництво свого будинку в той час починаючому архітектору Антоніо Гауді. З не залежних від нього причин будівництво було відкладено на 5 років, і це було порятунком для молодого Гауді, який просто не знав, як спроектувати будинок: майданчик під будівництво був досить вузьким, і будувати треба було в ряду майже «притертих» один до одного будівель.

Будинок Вісенс - портал Порадник

В результаті фантазія Гауді не змогла розгулятися в повній мірі, будинок був побудований дуже просто, без надмірностей і кривих ліній. Для пожвавлення образу архітектор вирішив прикрасити фасад будівлі, використовуючи численні еркери і кахельний декор. Основа стін з натурального каменю була доповнена обробкою з необробленої цегли. Однак головну привабливість дому надало строкате кахельне оздоблення стін і вікон і шалене змішання стилів: Гауді використовував прийоми різних традицій, поєднуючи несумісне, виліплює з кахельної плитки жовті квіти, встановлюючи на покрівлі мавританські башточки і прикрашаючи сад кованою огорожею в стилі арт-нуво. Підсумок - прекрасний зразок модернізму і свідоцтво вічного генія Антоніо Гауді.

Парк Гуель (відео)